Verticalskæring og eftersåning.

I uge 43 bliver fairways verticalskåret for at forbedre græssets vækstbetingelser. Det gøres jævnligt på greens og nu vil vi se om det ikke også kan hjælpe på vores fairways, hvor overfladen er blevet kompakt, og svær at trænge igennem for vand, gødning og ilt.

Verticalskæringen foretages med en særlig maskine, som både skærer og opsamler det opskårne materiale. Maskinen kører på langs af fairway og hastigheden er noget langsommere end med fairwayklipperen. Maskinen er lejet, så den skal køre hele tiden og venter derfor ikke for spillerne. Man kan godt spille, selvom der er eller bliver verticalskåret på et hul, men man må selvfølgelig ikke slå når maskinen er indenfor skudvidde. Maskinen skal være udenfor rækkevidde, og det er ikke bare måske uden for rækkevidde, det er absolut udenfor rækkevidde, så tøv lige en kende ekstra.

Man må gerne spille bolden som den ligger, og man må gerne lægge op i uge 43. Handicap reguleres selvom der lægges op. Klubberne i klubben må selv afgøre om der lægges op i deres turneringer.

I forlængelse af verticalskæringen bliver greens og udvalgte fairways/partier af fairways eftersået.
Eftersåningen af greens vil ikke påvirke spillet, da det hovedsagelig sker på et tidspunkt, hvor de fleste spillere kun er nået til at tænke på morgenkaffen.
Eftersåningen på fairway vil i højere grad forgå, mens der spilles på banen; derfor gælder her det samme som ved verticalskæringen: man må gerne spille på de huller, hvor der er eller bliver eftersået, men man må absolut ikke slå, når der er bare den mindste risiko for at ramme så-maskinen (og styrmanden).

Baneformanden