Golf skal læres

Kun meget få spillere, som regel børn, har en intuitiv fornemmelse for golfteknikken. Nogle enkelte, som har boldøje og styr på lemmerne, og som måske har spillet cricket eller baseball (rundebold i skolen tæller ikke her) kan uden instruktion ramme bolden til husbehov, men de støder ret hurtigt på begrænsninger, fordi den elementære, korrekte teknik ikke er indlært.

Langt de fleste og især voksne skal lære spillet under instruktion for at få en grundlæggende sund teknik, som kan give spilleren et anstændigt golfspil, og som også kan videreudvikles til et rigtig godt golfspil, hvis ambitionerne og træningsfliden er til det.

Det er vigtigt, at den elementære svingteknik læres fra starten, så man ikke først skal aflære det skæve sving, før man kan indlære det rette sving. Derfor gør vi meget ud af begyndertræningen her i klubben.

Det betyder dog ikke, at en uhensigtsmæssig teknik ikke kan rettes op og bringes til at fungere mere effektivt og stabilt. Det kræver bare lidt indsigt og lidt arbejde. Meget ofte er det nemlig spillerens opfattelse af, hvad der skal foregå i det korrekte sving, og hans opfattelse af, hvordan han reelt selv svinger, der er problemet. Hvis man tænker forkert, kan man ikke eksekvere rigtigt.

Golf kan læres

Den rette teknik læres ved at kombinere forståelse med fornemmelse. Spilleren skal vide, hvorfor bolden opfører sig som den gør, hvilke faktorer i hans sving, der producerer det dårlige slag, og hvilke elementer der skal ændres, for at kunne producere det gode slag. Denne viden skal kombineres med et billede og en følelse af den rette bevægelse. Dette gælder for alle dele af golfspillet, fra drive til puttning og slagene i rough ind imellem.

Træneren skal bruges til at forklare og demonstrere den rette teknik, til at analysere dit sving, finde fejlene og anvise de nødvendige korrektioner. Han skal lære dig at tænke bedre og træne bedre og derfor spille bedre.

Undervisning af begyndere

Klubben har et gennemprøvet program for introduktion til golfspillet for nye spillere. Det indeholder instruktion i de forskellige svingteknikker, regelundervisning og guidet spil på banen.
Tekniktræningen foregår i hold og tilrettelægges efter behovet, men består typisk af en ugentlig trænings-time gennem en hel sæson.  Henad vejen kobles teoriundervisning, regelundervisning og banespil på.

For at fastholde og udbygge den grundlæggende teknik får begynderne også en ugentlig holdtræningstime i 1 sæson efter startsæsonen. Den gratis klubtræning kan selvfølgelig suppleres med individuel instruktion, som man selv betaler for.

Undervisning af etablerede spillere

Der undervises i alle dele af spillet: puttning, indspil, bunkerslag, jernslag, drives og specialslag, f.eks. fra rough og skrå lejer.

Der undervises individuelt, i hold, på træningsbanen og ude på banen.

Man kan få en enkelt lektion på 20 min. eller man kan få en serie lektioner. Det er sjældent effektivt med kun en lektion; man kan nå fejlfindingen, men næppe indlæringen af rettelserne. (” Jeg fik en træningstime lige inden jeg skulle ud at spille og nu kan jeg slet ikke ramme bolden”). Derfor er en serie på mindst 3 lektioner hensigtsmæssig.

Forbered dig på undervisningen ved at formulere problemet og varme op inden lektionen begynder.